How to: Thriller

Thriller
Na de eerste How to: Plaats van bestemming, waren er veel enthousiaste reacties en vonden ook velen het erg behulpzaam. Dus hier is deel twee!
Hopelijk kan ik de verwachtingen die er nu zijn, waar maken… Dit keer gaat het over Thrillers. Misschien schrijf je die niet. Lees dit toch maar.

Een thriller bestaat uit meer dingen dan een roman. Tenminste dat vind ik. Alles wat je moet doen om een roman te schrijven of elk ander boek, doe je nu ook, enkel met nog extra dingen erbij.

Je moet extra letten op de geloofwaardigheid, de spanning, de volgbaarheid, de psychologie, de feitjes.
Hierbij maakt het zeker uit waar het zich afspeelt, dus maak dat eerst duidelijk voor jezelf. Een thriller in USA, de politie werk heel anders dan in NL. In Nederland – België zijn al verschillen!

Vanuit welke hoek schrijf je? Slachtoffer, politie of dader? Of misschien wel allemaal.
Schrijf je vanuit het oogpunt politie dan benodigd je nog veel meer de feiten van het onderzoek,
Vanuit de dader, moet je goed voor helder hebben wat waarom en hoe en wat hij of zij dingen doet.
En vanuit de slachtoffer moet je weten hoe het voelt.

Echt weten hoe het voelt en gaat, gaat moeilijk. Deze drie verschillende oogpunten komen meestal allemaal voor in een boek. Onderzoek geblazen dus!

Deze filmkanalen op youtube zijn goede aanvangspunten. Serial Killers Documentary of hier: World Wide Serial Killer of vergelijkbaar. Rechts verschijnen ook andere filmpjes, dus je kan ook daar tussen kijken.
Je ziet dan details van moorden, of soms meer profielen van degene die het gedaan hebben. Soms hoe de politie het speurwerk hebben gedaan. Net wat de insteek is van de docu. Neem aan dat als je een thriller schrijft, je maag dit aan kan.
Je hoeft deze dingen niet letterlijk te gebruiken, maar het leert je hoe de politie denkt, spreekt en handelt. Deze docu’s geven een stuk betrouwbaarder beeld dan tv-series of het nieuws alleen. Er is wel een tv-serie die vaak wel goed onderzoek doen voor hun afleveringen en dat is Criminal Minds. Ze zijn er ook een ster in om actuele dingen te gebruiken!

Wat ook zeker belangrijk is, en dan vooral als je uit oogpunt dader/ politie schrijft. Dat je weet hoe het lichaam in elkaar steekt, en hoe die eventueel onderzocht wordt. Kijk bijvoorbeeld hier: Autopsy. Dan kan je ook bewust de dader een fout laten maken en weet je ook dat de politie hem/haar daarop kan pakken.
Voorbeeld. Ik was aan het proeflezen en kwam een situatie tegen dat iemand de deur open deed en een geur van ijzer rook en er veel bloed lag. Nou dat kan kloppen ja. Maar als iemand overlijd, door geweld of anders. Bij dat proces gaat alle spanning van de spieren af. Ook van de spieren daar beneden. Dat ga je ook ruiken!

Het zijn kleine dingen, die niet opvallen als ze er in zitten en men leest het. Maar zijn ze er niet, dan mist men dat wel!

In de onderstaande Docu heb ik een stuk doorgespoeld. Kijk en luister naar wat er word gezegd. Waarvan de moeder denkt dat klopt niet(mascara, armband en de honden) en wat andere zien (zand aan de voeten. Kussen op de grond). Dit zijn de dingen/details die niet moeten ontbreken in je verhaal!

Wat je ook kan doen. Bijvoorbeeld Criminologie intikken op internet, allerlei info krijg je, maar soms ook proeflessen van opleidingen! Daarin staan vaak de meest basic dingen. Maar vaak toch leerzaam. Bijvoorbeeld deze opleiding. Ik heb het gedaan. Er worden vragen gesteld. Misschien weet je het antwoord niet, maar weet je dat je dat detail moet gebruiken.

Voor de slachtofferkant, kan je ervaringen opzoeken. Dit hoeft niet eens gelijk dezelfde situatie te zijn als wat jij in je boek wilt laten afspelen.

Ervaringen kunnen achtergrond geven. Ook als je niks er van gebruikt, je leert hoe mensen reageren en hoe verschillend dit kan zijn. Als je dit op Youtube kijkt( klik op de titel van het filmpje) Dan zie je ook andere filmpjes die je informatie geven. Zoals bij het onderste filmpje een instructie van de overheid van Amerika!  Een simulatie, een interview met een moeder van de dader of van een slachtoffer. Informatie over de dader. Je hoeft het ei van Columbus niet opnieuw uit te vinden!

Veel van die filmpjes zijn ook met een korreltje zout te nemen. Vooral ingesproken filmpjes van een youtuber kan je beter links laten liggen.
Maar je kan van alles vinden. Ook kan je op overheidssites kijken en als je boek in Nederland/België afspeelt, kan je ook de stoute schoenen aantrekken en ze bijvoorbeeld aan de politie stellen. Misschien krijg je wel een rondleiding. Maar zet je vragen op papier, wees duidelijk en accepteer als het niet kan of mogelijk is. Sommige dingen blijven verborgen voor het normale burgervolk.
Maar dit is één beroepsgroep. Dit kan ook met advocaten etc. Info op internet kan ook erg droog zijn en een goede advocaat etc. kan misschien jou vraag heel compact beantwoorden.

 

De volgbaarheid en de spanning.

Een thriller is meer dan een flink portie bloed en gedetailleerde marteling. Het gaat om spanning en het plot. Iemand die daar erg goed in is, en van Nederlandse bodem is Isa Maron met haar Noordzeemoorden,(Deel 1 , deel 2 en deel 3). Nee dit is geen betaalde reclame, ze is gewoon een uitstekend voorbeeld!
Haar boeken zijn goed te volgen en er zit een portie spanning in! Die ondanks antwoorden die langzaam komen over 4 boeken zijn uitgespreid!

Kan je het zelf alle details etc nog volgen? Dan is dat een goede stap in de richting. Om alle details in het oog te houden kan je dit ook opschrijven. In een schrift, in een word-bestand of op een schrijfbord.
Dan kan je ook zien of het klopt. Klopt het met de tijd, met de dader, met de handelingen.
Bijv. een moordenaar die iemand altijd met een mes dood, het gaat altijd om oudere vrouwen en hij blijft in de buurt van de zee in de tijdspanne van moorden om de twee weken.
Als hij ineens een jong meisje dood, of midden in het land of plotseling met een pistool. Dan klopt het niet meer.
En als het niet klopt zonder het je bedoeling is, want ook daders kunnen veranderen. Dan moet je aan de slag. Maar laat dus het daderprofiel kloppen.
Lees en kijk er hier wat meer over. Weet ook zeker of je dader zijn modus operandi kán veranderen. Sommige kunnen dat zeker níet, dat past niet bij het soort profiel ze hebben, het is dan een soort verplichting voor hen om het zo te doen.

Ook speelt bij thrillers;  Show don’t tell.
Het is niet spannend om alles te weten. Want bij een thriller is meedenken, mee raden een onderdeel van de kracht van het boek. Soms weet je net zo weinig of soms een tikkeltje meer dan het hoofdpersoon. Een thriller kan je dan ook een beetje bekijken als een puzzel.

Al met al houdt het geloofwaardig. En dat is een eikelpunt. Ik grijp terug naar deel 3 van Noordzeemoorden. Wat daar het hoofdonderwerp was, iets wat men zei; ongeloofwaardig. Een paar weken later werd het in Amsterdam waarheid.
Dus het is manoeuvreren. Eén van de beste oefeningen is toch nog wel; Lees zelf veel thrillers. Maak voor jezelf op wanneer je het boek spannend vind en waarom dan? Leer herkennen wanneer iemand te veel verteld. Enzovoorts.
Het is ook de meest gegeven tip van auteurs die alle meerdere tot honderden boeken op hun naam hebben. Veel lezen!

Maar bovenal schrijf!

Ik hoop dat het jullie (op weg) helpt! Laat het me horen als je het ergens niet mee eens bent of een aanvulling hebt!
Thriller

Toevoeging: Ik besef dat ik voorbij  ga in het feit dat ik niet laat merken dat dat veel van deze filmpjes/docu’s over echte mensen gaan/gingen. Ik vergeet het niet en het is onvoorstelbaar wat echte mensen elkaar kunnen aandoen.

Er zijn ook nog andere How to:’s kijk bij catogorieën

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.